Wat willen we bereiken?
De Bereikbaarheidsstrategie heeft lijnen uitgezet om de bereikbaarheid van onze gemeente voor alle modaliteiten te garanderen. Dit is vertaald in maatregelen voor de infrastructuur gericht op doorstroming en veiligheid binnen de randvoorwaarde van leefbaarheid. Waar mogelijk worden deze maatregelen gekoppeld aan de onderhoudsprogrammering voor een kosteneffectieve inzet van middelen. Een stad waarin we vlot, comfortabel, veilig en duurzaam van A naar B ons kunnen verplaatsen waarbij we voorzieningen bereikbaar houden voor iedereen. |
---|
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Ambitie 2026 |
---|---|---|---|
Aantallen fietsers | 100 | 102 | 105 |
Bron: data iVRI's | |||
Verkeersveiligheid: Onze ambitie is om het aantal verkeersongevallen op het gemeentelijke wegennet te reduceren. Dit drukken we uit in aantal verkeersongevallen/verkeersslachtoffers per 1000 inwoners (index). | 5,1 | 5 | 4,8 |
Bron: ongevallencijfers | |||
reistijden auto: d.m.v. floating car data geven we inzicht in de toe-of afname van reistijden op het wegennet, zowel per wegvak als in geheel (index). | 100 | 100 | 100 |
Bron: FCD |
Wat gaan we er voor doen?
Voorbereiding en realisatie verschillende snelfietsroutes | |
Uitwerken fietsmaatregelen vanuit onderzoek veilige fietsroutes van en naar de kernen | |
Kleinschalige verkeersmaatregelen in kernen en wijken | |
Monitoring verkeer, data op orde en doorontwikkeling iVRI's | |
Vervolg binnenstadsring | |
Uitwerkingsstudie Oostelijke Gemeentedelen en studie ROndweg DGW in relatie tot de Planuitwerking MIRT A2 | |
Aanpak onveilige locaties op basis van risicoanalyse en herijking categoriseringsplan |